حلقه مفقوده سینمای کودک مدیریت است/احتمال تعویق جشنواره پویانمایی
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۴۵۶۴۶
شامگاه جمعه ۲ آبان هشتادمین قسمت از برنامه سینمایی هفت روی آنتن شبکه سه سیما رفت.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در هشتادمین قسمت از برنامه «هفت» شب گذشته دوم آبان وحید نیکخواه آزاد و غلامرضا رمضانی در مورد ظرفیتهای فیلمهای کودک در سینما صحبت کردند و محمدرضا کریمی صارمی به تشریح عملکرد یک ساله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حلقه مفقوده در سینمای کودک مدیریت است
در اولین میزگرد برنامه «هفت» وحید نیک خواه آزاد و غلامرضا رمضانی از کارگردانان پیشکسوت سینمای کودک درمورد وضعیت حال حاضر این ژانر سینمایی صحبت کردند.
نیک خواه آزاد در ابتدا گفت: سینمای کودک ما اسباب و نیروی انسانی و مخاطب وضعیت خوبی دارد اما اتفاقهای لازم نمیافتد؛ درد این است. ما حتی تاریخی برای سینمای کودک داریم و باید بررسی کنیم که چه شد که در دورهای آن اتفاق طلایی افتاد و دیگر نمیافتد. پرتوی وقتی «گلنار» را ساخت ۳۲ سال داشت. سی سال از آن موقع گذشته است. یعنی کارگردان مستعد و سی سال تجربه اما اتفاق لازم نمیافتد. به نظرم حلقه مفقوده مدیریت سینما است، انگار سینمای کودک جایی در سپهر سینمای ایران ندارد.
وی افزود: آن زمان ما دسترسی زیادی به فیلمهای جهان نداشتیم به کتابها و مجلات سینمایی هم همین طور اما واقعاً کارهای خوبی ساخته شد. اما الان شرایط در این زمینه بهتر است اما سیستمی برای تولید اثر وجود ندارد. اگر انسان در دوره خودش کودکی نکند بعداً کودکی خواهد کرد. اگر برای کودکان اثر نسازیم این در آینده بچهها تأثیر خواهد گذاشت. آثار خارجی هم شاید به درد ما نخورد زیرا یک شبیه خون فرهنگی است.
غلامرضا رمضانی در ادامه عنوان کرد: سینمای کودک در سینما تنهاست. برای سینما اتفاقات زیادی افتاد اما برای سینمای کودک اتفاقی نیفتاده است زیرا آن را رها کرده اند و اهمیتی به آن نمیدهند. انگار کارهای مهمتری از سینمای کودک دارند. در سی سال پیش آن فیلمها با شرایط زمان خود همراه بود اما الان این گونه نیست.
وی یادآور شد: کارها و تصمیمات ما متکی به شرایط و برنامه ریزی ها و سیاست هاست. قدیمتر این برنامه ریزی برای سینمای کودک وجود داشت اما الان اینطور نیست. آن موقع خود مدیران برای کار به سراغ ما میآمدند در حالی که الان اما بر عکس شده است. برای تأیید یک فیلمنامه یک سال یا د و سال باید تلاش کرد. اگر آنجا تائید شود در مرحله تخصیص بودجه و امکانات در گل میماند.
امکان برگزار نشدن جشنواره پویانمایی در اسفند
در میزگرد دوم برنامه «هفت»، محمدرضا کریمی صارمی به تشریح عملکرد یک ساله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت.
وی در این باره گفت: کانون پرورش فکری تولیدات زیادی دارد که بخشی از آن، تولید آثار سینمایی است. از ۲ سال گذشته وضعیت کانون بهتر شده است. ۲۰ انیمیشن در دست کار داریم و به زودی اولین آن به ثمر خواهد رسید. یک فیلم سینمایی دیگر به نام «یدو» داریم که به جشنواره فجر خواهد رسید. از قدیم در جشنوارههای جهانی کانون حضور پر رنگی داشته است و بالای ۲۰۰۰ جایزه جهانی برده ایم.
وی متذکر شد: ۱۱ فیلمِ کانون در کتابهای درسی خارج از کشور تدریس میشود. کانون نزدیک به هزار کتابخانه دارد که باعث تداوم تعامل با کودکان است که حتی در این کتابخانه ها کار سینمایی هم انجام میشود. وجود مدیران دلسوز و نبود بودجههای زیاد باعث شد اتفاقات خوبی بیفتد و حتی ما فیلم خوب بسازیم. جشنواره انیمیشن برای برگزاری آماده کار است تاکنون آثار زیاد و خوبی به دبیرخانه دائمی رسیده است اما شاید در اسفند برگزار نشود زیرا نمیخواهیم جشنواره را به صورت آنلاین برگزار کنیم. اکران آنلاین ممکن است به فیلمها ضربه بزند. از طرفی دیگر نمیخواهیم به سلامت جامعه هم ضربه بزنیم. شاید مجبور شویم تاریخ برگزاری را به تعویق بیندازیم.
چالشهای انتخاب منوچهر شهسواری در میز رسانه
میزگرد سوم برنامه «هفت» به بررسی اخبار مهم سینمایی پرداخت.
در این بخش ایزد مهرآفرین درباره انتخاب منوچهر شهسواری به عنوان مدیرعامل خانه سینما گفت: من بعید می دانم صراحتی در اساسنامه وجود داشته باشد. بند کمی تفسیر پذیر است. بعید می دانم در جایی که نماینده وزارت ارشاد هست و اعضای هیأت مدیره وجود دارند، تخلفی باشد و به نظر میرسد این بند قابل تفسیر بوده است. در صنوف های دیگر هم همین طور است و شاید مدیرعاملی چندین دوره در این جایگاه باشد.
امیرحسین مکاریانی نیز در ادامه بیان کرد: نکته جالب این است که آقای شاهسواری بازنشسته اند و بد نیست برای استراحت به سفر بروند و بگذارند جوانان هم این مسندها را تجربه کنند. نکته دیگر من در مورد جشنواره کودک است. سوال اصلی اینجاست که ما برای کدام کودک فیلم میسازیم. برای کودکان دهه ۶۰ و ۷۰ یا کودکان دهه ۹۰. کودک دهه ۹۰ دچار توسعه تفکر است اما مدیران همچنان همان تفکر دهه شصتی را دارند.
ایزد مهرآفرین در ادامه درباره جشنواره کودک افزود: بحث جشنواره کودک مورد انتقادات زیادی است. در مورد این که آیا اصلاً این جشنوارهها آثار درخوری دارند. خیلی از این فیلمها حتی برای ما جذاب نیست. در سینمای کودک تولید اثر دچار مشکل است. در دهه شصت حتی فیلمهای هنری هم برای سینمای کودک بود. این باعث توسعه در سینمای کودک بود اما این توسعه الان دیگر وجود ندارد و این به نظام تولید در این حوزه باز میگردد.
میز نقد این هفته برنامه «هفت» با حضور مسعود فراستی، شاهین شجری کهن و جواد طوسی به نقد و بررسی فیلم سینمایی «داستان کارآگاه» اثر ویلیام وایلر پرداخت.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: برای سینمای کودک برای سینما فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۵۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم پکن
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از پکن؛ چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم پکن با حضور فیلم از ۱۱۸ کشور در پایتخت چین برگزارشد این جشنواره در مجموع ۴۲۷۳ فیلم را دریافت کرد که ۸۷ درصد آن مربوط به کشورهای خارجی بود.
یک کارشناس و تحلیلگر شرق آسیا میگوید ما مشتاقانه منتظر همکاری با فیلمسازانی در سراسر جهان هستیم تا آینده بهتری برای سینما ایجاد کنیم، فیلمهای چینی دارای ژانرها و مضامین مختلف هستند.
همزمان با برگزاری این جشنواره آقای محسن بختیار سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با مائویو رئیس سازمان سینمایی چین دیدار و درباره موضوعات مختلف همکاری سینمایی بین دو کشور، تولید فیلم و سریال، مشارکت حداکثری در جشنوارهها و رویدادهای سینمایی، اکران فیلم در دو کشور، تبادل استاد و دانشجو و هیأتهای سینمایی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
مائویو رئیس سازمان سینمایی چین هم در این دیدار به ظرفیت دو کشور در زمینه تهیه و ساخت فیلمهای سینمایی و تفاهم نامههایی که وجود دارد اشاره کرد و گفت فیلم سازان دو کشور میتوانند پیش از گذشته در تهیه و ساخت فیلمهایی با موضوعات مورد علاقه پکن و تهران تعامل و همکاری خود را گسترش دهند.
رئیس سازمان سینمایی چین گفت فیلمهای ایرانی همیشه از سوی مخاطبان چینی مورد توجه قرار گرفته است، کارگردانان و فیلم سازان چینی و ایرانی همواره در جشنوارههای دو کشور حضوری فعال دارند و باید با یک برنامه مدون در زمینه ساخت فیلم فعالیتهای خود را توسعه دهند.
۱- مونیکا جانگ - کارشناس و تحلیل گر امور سینمایی وفرهنگی
۲- محسن بختیار - سفیر جمهوری اسلامی ایران
۳- مائویو - رئیس سازمان سینمایی چین