Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

شب گذشته هشتادمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

در این قسمت از برنامه وحید نیک خواه آزاد و غلامرضا رمضانی درباره ظرفیت‌ فیلم‌های کودک در سینما صحبت کرد و محمدرضا کریمی صارمی به تشریح عملکرد یک ساله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت. طبق روال هر هفته میز رسانه با حضور کارشناسان رسانه به بیان اخبار مهم سینمایی پرداخت و میز نقد هم فیلم «داستان یک کارآگاه» اثر ویلیام وایلر را نقد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حلقه مفقوده در سینمای کودک مدیریت است

در اولین میزگرد برنامه «هفت» وحید نیک خواه آزاد و غلامرضا رمضانی از کارگردانان پیشکسوت سینمای کودک درباره وضعیت حال حاضر این ژانر سینمایی صحبت کردند.

نیک خواه آزاد گفت: سینمای کودک ما از نظر نیروی انسانی و مخاطب وضعیت خوبی دارد؛ اما اتفاق‌های لازم در آن نمی‌افتد. ما حتی تاریخی برای سینمای کودک داریم و باید بررسی کنیم که چه شد که در دوره‌ای آن اتفاق های طلایی افتاد و دیگر نمی‌افتد. پرتوی وقتی گلنار را ساخت، ۳۲ سال داشت. امروز سی سال از آن موقع گذشته است. به نظرم حلقه مفقوده سینمای کودک ما مدیریت سینماست؛ انگار سینمای کودک جایی در سپهر سینمای ایران ندارد.

وی اظهار کرد: زمانی دسترسی زیادی به فیلم‌های جهان نداشتیم؛ به کتاب‌ها و مجلات سینمایی هم همین طور، اما واقعاً کار‌های خوبی ساخته شد. الان شرایط در این زمینه بهتر است، اما سیستمی برای تولید اثر وجود ندارد.  اگر برای کودکان امروز اثری نسازیم در آینده بچه‌ها تأثیر خواهد گذاشت. آثار خارجی هم شاید به درد ما نخورد، زیرا یک شبیخون فرهنگی است.

غلامرضا رمضانی هم در ادامه افزود: سینمای کودک تنهاست. برای سینما اتفاقات زیادی افتاد، اما برای سینمای کودک اتفاقی نیفتاده است؛ زیرا آن را رها کرده اند و اهمیتی به آن نمی‌دهند. کار‌ها و تصمیمات ما متکی به شرایط و برنامه ریزی‌ها و سیاست‌هاست. قدیم‌تر این برنامه ریزی برای سینمای کودک وجود داشت اما الان اینطور نیست. آن موقع خود مدیران برای کار به سراغ ما می‌آمدند اما الان بر عکس شده است و برای تایید یک فیلمنامه یک سال یا دوسال باید تلاش کرد.

شاید جشنواره پویانمایی در اسفند برگزار نشود

در میزگرد دوم برنامه هفت ، محمدرضا کریمی صارمی به تشریح عملکرد یک ساله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت.

وی در این باره گفت: کانون پرورش فکری تولیدات زیادی دارد که بخشی از آن تولید آثار سینمایی است. از دو سال گذشته وضعیت کانون بهتر شده است. ۲۰ انیمیشن در دستور کار داریم و به زودی اولین آن به ثمر خواهد نشست. یک فیلم سینمایی دیگر به نام «یدو» داریم که به جشنواره فجر خواهد رسید. از قدیم در جشنواره‌های جهانی کانون حضور پر رنگی داشته است و بالای ۲۰۰۰ جایزه جهانی برده‌ایم.

صارمی گفت: ۱۱ فیلم کانون در کتاب‌های درسی خارج از کشور تدریس می‌شود. کانون نزدیک به هزار کتابخانه دارد که باعث تداوم تعامل با کودکان است. حتی در این کتابخانه‌ها کار سینمایی انجام می‌شود. وجود مدیران دلسوز و نبود بودجه‌های زیاد باعث شد اتفاقات خوبی بیفتد و حتی ما فیلم خوب بسازیم. جشنواره انیمیشن برای برگزاری آماده کار است و تاکنون آثار زیاد و خوبی به دبیرخانه دائمی رسیده است اما شاید در اسفند برگزار نشود؛ زیرا نمی‌خواهیم جشنواره را به صورت آنلاین برگزار کنیم. اکران آنلاین ممکن است به فیلم‌ها ضربه بزند. از طرفی دیگر نمی‌خواهیم به سلامت جامعه ضربه بزنیم. شاید مجبور شویم تاریخ برگزاری آن را به تعویق اندازیم.

چالش‌های انتخاب منوچهر شاهسواری

ایزد مهرآفرین درباره انتخاب منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل خانه سینما گفت: من بعید می‌دانم در جایی که نماینده وزارت ارشاد هست و اعضای هیئت مدیره وجود دارند، تخلفی صورت گیرد. در صنوف‌ دیگر هم همین طور است و شاید مدیرعاملی چندین دوره قابل تمدید باشد.

امیر حسین مکاریانی هم ادامه داد: نکته جالب از نظر من این است که آقای شاهسواری بازنشسته اند و بد نیست برای استراحت به سفر بروند و بگذارند جوانان هم این مسند‌ها را تجربه کنند. نکته دیگر من در مورد جشنواره فیلم کودک است. سوال اصلی اینجاست ما برای کدام کودک فیلم می‌سازیم. برای کودکان دهه شصت و هفتاد یا کودکان دهه نود؟ کودک دهه نود دچار توسعه تفکر است، اما مدیران همچنان همان تفکر دهه شصتی را دارند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: شبکه سه سیما سینمای کودک برنامه هفت کانون پرورش فکری انیمیشن خانه سینما برنامه هفت سینمای کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شبکه سه سیما سینمای کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۴۱۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما

در شرایطی که تصور می‌شد ذائقه مخاطبان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خنده‌دار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژه‌های غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم - گروه فرهنگی مروری بر ساخت آثار سینمایی در چند سال اخیر، یک حقیقت مهم را فاش می‌کند و آنهم اقبال خوب مخاطبان از فیلم‌های کمدی است. فروش بالای آثار طنز در چند سال اخیر، این پیام را به سینماگران داد که ساخت فیلم‌های کمدی می‌تواند تضمین‌کننده بازگشت هزینه‌های تولید آن باشد.

اوج این اتفاق را می‌توان در سال 1402 دید؛ جایی که کمدی‌ها نبض گیشه را به دست گرفتند و سهم بسیار زیادی از رکوردشکنی سینما در سال 1402 (با 28 میلیون مخاطب و حدوداً 1200 میلیارد فروش) مرهون وجود آنها شد. «فسیل»، «هتل»، «هاوایی»، «شهر هرت» و «ویلای ساحلی» در مجموع با فروشی به میزان 830 میلیارد تومان توانستند سهم 70 درصدی از این رکوردشکنی را از آن خود کنند تا توجه دست‌اندرکاران سینما به ساخت فیلم‌های کمدی بیش از پیش جلب شود.

فارغ از پرداختن به چرایی و ریشه استقبال از فیلم‌های کمدی که خود موضوع مفصل دیگری است، یک موضوع مهم قابل طرح و بحث است؛ «آیا قرار است سینمای ایران در فیلم‌های کمدی خلاصه شود و شاهد تک ژانری باشیم؟»

تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشق

جدول فروش گیشه در روزهای ابتدایی سال 1403 باز هم در حال دامن زدن به پرسش فوق بود و رکوردشکنی‌های «تمساح خونی» و فروش بالای آن باز هم یادآوری می‌کرد که فعلا جایی برای ورود فیلم‌های غیرکمدی به پرده سنیما نیست!، اما حضور «مست عشق» ساخته حسن فتحی در صف اکران از نخستین روزهای اردیبهشت ماه، این گزاره را کمرنگ کرد. مست عشق از 5 اردیبهشت ماه اکران شد و تا به امروز (یعنی بعد از گذشت حدودا 10 روز) بیش از 46 میلیارد فروخته است.

این میزان فروش، مست عشق را در رتبه دوم فیلم‌های غیرکمدی از ابتدای سال 1402 تا به امروز قرار داده است، آنهم در شرایطی که رتبه نخست در اختیار انیمیشن «بچه زرنگ» با فروش 63 میلیارد تومان است و به نظر می‌رسد با ادامه روند فعلی فروش مست عشق، این فیلم می‌تواند رتبه نخست را از آن خود کند.

مست عشق و تابوشکنی در گیشه

یکی از ابعاد قابل بحث درباره مست عشق این است که فیلم جدید حسن فتحی یادآوری کرد "سینمای ایران تنها منحصر در دست کمدی‌سازان نیست و حتما سوژه‌ها و موضوعات دیگری هستند که می‌توانند اقبال مردم را به خود جلب کنند."

در شرایطی که تصور می‌شد ذائقه مخاطبان هنر هفتم در کشورمان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خنده‌دار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژه‌های غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. مست عشق سراغ یکی از مفاخر شعر و ادب ایران رفته و داستان زندگی چهره‌ای را روایت می‌کند که برای اکثر ایرانیان نام آشناست. اشعارش بارها و بارها در کتاب‌های فارسی دانش‌آموزان، برنامه‌های تلویزیونی و ترانه‌های خوانده شده توسط خوانندگان ایرانی بازخوانی شده و حس و حال علاقه‌مندان به ادب را دگرگون ساخته است.

اهمیت ساخت فیلمی نظیر مست عشق را باید از این جهت مورد بررسی قرار داد که راهی برای ساخت آثار سینمایی دیگری از مفاخر فرهنگ و ادب ایران باز می‌کند و این نوید را به دست‌اندرکاران سینما به ویژه تهیه‌کنندگان می‌دهد که برای جلب نظر مخاطب و کشاندن او به سالن سینما، به جز ساخت فیلم طنز، می‌توان سراغ موضوعات دیگر هم رفت. به ویژه اگر این موضوع، برگرفته از زندگی چهره‌های محبوب ایرانی مخصوصاً اهالی ادب و شعر باشند.

استاد مشهور ادبیات پارسی چه گفت؟

میرجلال‌الدین کزازی که از اساتید زبان و ادبیات فارسی است، در حاشیه اکران خصوصی مست عشق نکات مهمی را مورد اشاره قرار می‌دهد. او گفت: «از نگاهی فراخ و فراگیر، دید و داوری من درباره این توژینه داستانی یا فیلم این است که دست‌اندکاران و پدیدآورندگان آن در کار هنری که می‌خواسته‌اند کرد، کامدار بوده‌اند. توانسته‌اند به آن آماج‌ها و آرمان‌هایی که در سر می‌پرورده‌اند، دست بیابند. از این دید این فیلم یکی از اندک فیلم‌هایی است که من از دیدن آن، از آغاز تا انجام فیلم، شادمان و خشنود بودم. دم‌های دلپذیری را من به هنگام دیدن فیلم گذرانیدم اما چند ویژگی  بیشتر بر من کارگر افتاد؛ بجز کارگردانی که هر چه در فیلم می‌گذرد به راستی به گونه‌ای به او بازمی‌گردد زیرا اوست که سررشته‌ها را در دست دارد، خُنیا یا موسیقی فیلم بسیار  بشکوه ، کارساز و اثرگذار بود، به همان سان فیلم برداری آن. سه دیگر، آوابرداری این فیلم. از دید فنی این سه، نمود بیشتری در چشم من داشت.»

ساخت فیلم درباره نظامی؛ ادامه یک درک صحیح فرهنگی؟!

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد که در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو حضور داشت از ساخت فیلم سینمایی درباره یکی دیگر از مفاخر ادبیات ایران و جهان خبر داد و گفت: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان ساخته می‌شود.

او تاکید کرد که قرار است برای مشاهیر ادبیاتی، فیلم‌های مشترک تولید شود و گفت: "در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را می‌کنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند. ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز می‌کنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند."

اگر حرف‌های وزیر ارشاد جامه عمل بپوشد و ساخت فیلمی درباره حکیم نظامی جدی و عملیاتی شود، شاهد ادامه یک سیاستگذاری صحیح فرهنگی خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • تهیه کننده نون خ سریال جدید می‌سازد
  • بالاترین میانگین مخاطب از آن کدام فیلم است؟/ یک غیر کمدی پرفروش
  • گریمور سینمای ایران در اردبیل تشییع شد
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
  • ماجرای جنگ شهاب حسینی و پارسا پیروزفر مقابل جواد عزتی و الناز حبیبی
  • «هفت» از امشب روی آنتن می رود /موضوع سینمای‌ جنایی
  • «هفت» از امشب راهی آنتن تلویزیون می‌شود + ساعت پخش
  • «هفت» از امشب راهی آنتن می‌شود/ بررسی موضوع جنایی
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه