اعلام خداحافظی «علی فروتن» با برنامه عمو فیتیلهایها/سلایق کاری من و محمد مسلمی از هم فاصله گرفته
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۵۷۷۰۹
عموی فیتیلهای گفت:بعید میدانم دیگر شاهد حضور عموهای فیتیلهای باشیم، من و حمید گلی معتقدیم که بهتر است برنامه «عموهای فیتیلهای» در همان اوج خود باقی بماند و دیگر قصدی برای ادامه ساخت این برنامه نداریم.
علی فروتن در گفتوگو با خبرگزاری میزان، پیرامون آخرین فعالیتهای اخیر خود گفت: در شرایط فعلی بیماری کرونا همه دست به عصا راه میروند و اکثریت پروژهها یا به تعویق افتاده و یا با سرعت کمی پیش میروند، پیش از شیوع بیماری کرونا پروژهای را بر مبنای کتب درسی و آموزش آسان آغاز کرده بودیم که متاسفانه به واسطه شیوع بیماری فعلا با سرعت بسیار کندی پیش میرود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در همین راستا ادامه داد: طی این پروژه ما قصد داریم تا دروس را شیوا و روانتر به کودکان عرضه کنیم، سعی داریم در این برنامه درس خواندن را برای سنین کودک و نوجوان تسهیل نماییم، علاوه بر این پروژه قرار بود ابتدای امسال نخستین کنسرت کودکان را با همکاری «حمید گلی» و «گروه زنبورک» در تالار وحدت تهران برگزار کنیم، اما آن برنامه هم بعد از شیوع بیماری کرونا منتفی و به زمان دیگری موکول شد.
عموی فیتیلهای درباره ساخت «شهر کودک» اظهار کرد: واقعیت امر شهر کودک پروژهای است که «محمد مسلمی» بر عهده دارد، از آنجا که سلایق کاری ما از یکدیگر فاصله گرفته در این پروژه همراه مسلمی نیستم، اما میدانم که وی تمام تلاشش را برای این اتفاق انجام خواهد داد و به نظرم وجود چنین شهری که بچهها بتوانند در آن اوقات خود را بگذرانند بسیار هم خوب است.
وی درباره احتمال ساخت نسخه تازه «عموهای فیتیله ای» افزود: بعید میدانم دیگر شاهد حضور عموهای فیتیلهای باشیم، من و حمید گلی معتقدیم که بهتر است برنامه «عموهای فیتیله ای» در همان اوج خود باقی بماند و دیگر قصدی برای ادامه ساخت این برنامه نداریم.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین خبرها از معاونت سیما اینجا کلیک کنیدوی درباره وضعیت فعلی سینمای کودک تصریح کرد: وضعیت سینمای کودک تاسف آور است، ما همیشه بچهها را بچه نگاه کرده ایم، ما باید زیرساخت خانواده را روی تربیت کودکان بگذاریم، میتوانیم تمام مسائل فرهنگی را از کودکی در بچهها نهادینه کنیم تا در آینده نیازی به خرج هزینههای فراوان نداشته باشیم. اگر روی کودکان و فرهنگسازی آنها برنامه ریزی داشته باشیم در آینده آنها کارمان بسیار راحتتر خواهد بود. اما متاسفانه همیشه این اتفاق عکس میافتد و امروزه شاهد آن هستیم که کودکان به طور کامل به حال خودشان رها شده اند. وقتی در سطح کلان هیچ برنامهای برای کودکان نداریم چطور انتظار داریم که آن کودک در آینده موفق باشد؟.
فروتن با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان طی سالهای گذشته اظهار کرد: سینمای کودک پشیزی حمایت نمیشود، به طور مثال جشنوارهای داریم به نام جشنواره فیلم کودک، این جشنواره طی سالهای گذشته چه رشدی داشته و یا چه تاثیری بر بدنه سینما گذاشته است، تنها محلی شده تا چند فیلم اکران شوند و بعد از آن یکسال همه چیز به حال خودش رها میشود.
وی با اشاره به وضعیت قرنطینه خانگی در ماههای گذشته ادامه داد: این روزها بهترین زمان است که ما میتوانیم به کودکان خوراک فرهنگی درست بدهیم، زیرا ماههاست که در خانه نشسته اند، اما به واقع چه اقدام درستی صورت گرفته است؟. ما بچهها را در خانه به حال خودشان رها کردهایم، اینها نهالهای آینده کشور ما هستند پس اگر به دنبال رشد و توسعه هستیم باید برای تربیت این نسل وقت بگذاریم و همه چیز را از سر باز نکنیم.
این فعال عرصه کودک و نوجوان ادامه داد: وقتی ما خوراک مناسب برای کودکان فراهم نکنیم آنها خوراکشان را به غلط از جای دیگر تامین می کنند، سینمای کودک ما نیازمند به تحقیق و پژوهش و همچنین نوآوری است، متاسفانه تولیداتمان در عرصه کودک نزدیک به صفر است و این وضع بسیار نگران کننده است.
فروتن در همین رابطه خاطرنشان کرد: طی سالهای گذشته کارگردانان بزرگی در عرصه کودک فیلم ساخته اند اما امروزه هیچ خبری از آنها نیست زیرا بستری برای فعالیت آنها وجود ندارد، سینمای کودک کاملا کوچکسازی شده و همین عاملی شده تا کارگردانان بزرگ ترجیحشان ساخت فیلم برای بزرگسالان باشد.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار تلویزیون تلویزیون ایران
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اخبار تلویزیون تلویزیون ایران عمو های فیتیله ای سینمای کودک بچه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۵۷۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مصونیت از آسیبهای اجتماعی با ویدئو کتابهای مهارتی برای کودکان
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، به تازگی مجموعه ویدئو کتابهای بندانگشتی توسط موسسه شمیم و با همکاری انتشارات دال برای کودکان سه تا هشت سال منتشر شده است.
این مجموعه به موضوعاتی از قبیل مهارت گوشدادن، مهارت نهگفتن، کنترل هیجان، عزت نفس، هوش عاطفی، امیدواری، خوشبینی، مدیریت خشم و حس ارزشمندی میپردازد. مجموعه «ویدئوکتابهای سلامت اجتماعی» مهارتهایی را مورد توجه قرار داده است که منجر به تربیت کودکانی با رشد همهجانبه شده و از آنها در افتادن به دام آسیبهای اجتماعی محافظت میکند.
بخش جالب و قابل توجه کتاب که در کتابهای دیگر نیست این است که مخاطبان میتوانند با اسکن کیوآرکدی که در صفحۀ شناسنامۀ کتاب آمده است، انیمیشن کتابها را نیز در تلفن همراه مشاهده کنند.
این مجموعه که در 9 جلد توسط انتشارات دال منتشر شده و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است، اهمیت ویژهای در حوزه آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان دارد و به همین جهت گفتوگویی کوتاه با میلاد چخماقی مسئول آموزش موسسه شمیم داشتیم که در ادامه میخوانید:
اهمیت آموزش مهارتهای مختلف اجتماعی به کودکان این رده سنی چیست؟
در رابطه با جایگاه آموزش برای کودکان و نوجوان از این مقدمه باید شروع کنم که در حوزه پیشگیری متاسفانه به خاطر ناکارآمدی روشهای مختلف در گرایش به بزه در سنین جوانان به بالا و بزرگسالان، عموماً تمرکز به سمت کودک و نوجوان است که دلایل خیلی مختلفی دارد که اینجا جایگاه باز کردن این قضیه نیست ولی مهمترین بحث تأثیر همتایان، تأثیرپذیری از محیط، تأثیر رسانهها و... است.
درباره نوجوانان و قشری که ما به عنوان کودک از آنها نام میبریم این امیدواری وجود دارد که تأثیرپذیری از رویکردهای آموزشی و مهارت افزایی بالاتر باشد و آنها را از آسیبها مصون کند و همین باعث شده که ناشران به سمت تولید کتابهای مهارتی سوق پیدا کنند و این رویکرد، رویکردی جهانی است و در ایران هم سالها است که در حوزههای مختلف من جمله بحث آسیبهای اجتماعی تمرکز به سمت مهارت افزایی و تا حدی دانش افزایی و آگاهی بخشی برود. البته نکته مهم این است که در این حوزه نوجوانان و کودکان با رعایت محدوده و حریمهایی که وجود دارد، باید گام برداشت.
درباره این محدوه و حریمها بیشتر توضیح میدهید؟
یعنی خطوط قرمز آموزش به کودک و نوجوان رعایت شود، زود آموزی و پرآموزی نشود و کتاب از خطوط قرمز عبور نکند. به شکل کلی اهمیت جایگاه این کتابها برای کودکان مشخصاً بحث مهارتها و آگاهی بخشیهایی است و ما متمرکز میشویم روی حوزههایی که به عنوان اصول پایه یا مهارتهای پایه زندگی از آنها میشود نام برد. اما آن چیزی که در حوزه آسیبها مشخصاً جلوگیری از آسیب اعتیاد مد نظر ناشر و موسسه بود، مهارتهای به خصوصی مثل کنترل خشم، عزت نفس، امید به آینده و کمک طلبی و توجه به خود و دیگران و بحث دوست یابی یا انتخاب دوست است که اینها به عنوان مهارت پایه و اولیه مطرح میشوند و خیلی میتوانند برای پیشگیری ازآسیبهایی در آینده کودک و نوجوان کمک کننده باشند.
در کشورهای دیگه این سبک کتابها چه جایگاهی داره؟
همان طور که عرض کردم در ادبیات جهانی این حوزه سالهاست که درباره آن کتاب منتشر میشود و مشخصاً در کشورهای آمریکای شمالی وعموم کشورهای اروپایی به این رویکردها خیلی توجه کردهاند و کشورهایی که با آسیبهایی از جمله مباحث آسیب اجتماعی بیشتر سر و کار داشتهاند، جایگاه و ضرورت این مسئله را بیشتر در نظر گرفته و تولیدات بیشتری داشتهاند.
کتابهای ساده و دوستدار خانواده
نوع چاپ این کتابها متفاوت است، درباره چرایی این گونه چاپ کتابها به شکل آکاردئونی هم توضیح میدهید؟
در رابطه با فرمت یا حالا اصطلاحاً گونه و فرم کتابی هم که ناشر انتخاب کرده است ملاحظات ما این بود که سبک مینیمال و ساده شده وجذابی باشد که اصطلاحاً دوستدار خانواده است؛ به این معنی که کتاب به خاطر محتوایش نیازمند این هست که در خانواده، پدر و مادر یعنی والدین یا برادر و خواهر بزرگتر در کنار کودک باشند که با هم بخوانند و با هم درگیر کتاب شوند. از طرفی فرمت کتاب جذابیتهای بصری و فیزیکی دارد که خود کودک را درگیرکند از طرف دیگر بحث هزینههایی که بار میشد برای قطع کلاسیک مثل خشتی، گالینگور و حالا سبکهای مختلف، ناشر رو به این سمت توجه داد تا برای اینکه بتواند کتابها را کمی بیشتردر بازار و به اصطلاح سبد خرید فرهنگی خانوار قرار بدهد و در این فرمت جدید به عنوان بروشوری و آکاردئونی چاپ کند که با هزینه حداقلی تولید را به دست مخاطب برساند.
ویدئو دار بودن کتابها چه قدر به آموزش این مهارتها به کودکان کمک میکند؟
در رابطه با بحث ویدیو کتاب بودن، شاید این ناشر به عنوان اولین ناشر ویدیو کتاب نباشد و از قبل هم ناشرهای دیگری بودند که سعی کردند درکنار کتاب، سی دی کتاب، یا قبلترها نوار کاست کتاب، ویدیو کتاب و... را هم تولید کنند اما الان خیلی کم کتاب در بازاروجود دارد که به قالب کیو آرکد و به شکل آنلاین و برخط، هم تیزر کتاب هم خود محتوای کتاب را به شکل ویدیو آهنگین ساخته باشد و نریشن روی آن داشته باشد. متاسفانه به خاطر وضعیت بد بازار کتاب و تغییر ماهیت مسئله نشر در ایران و البته به شکل کلی در جهان، استفاده از رسانهها یا چند رسانهها را بسیار زیاد شده و مشخصاً تکنولوژی وی آر آر VRR ناشران را به این سمت برده که بتواند ازاین فرصت استفاده کند و از بستر مدیا بیشترین بهره را ببر k د و جذابیت را به نحو بیشتری به مخاطب منتقل کند. مشخصاً مخاطبان کودک و نوجوانی که ما در نظر داریم این محتوا به آنها منتقل شود، شرایط یکسانی از نظر هوشی ندارند و بهره هوشی متفاوتی دارند و از نظر گیرایی یا به اصطلاح روانشناسی سبکهای یادگیریشان متفاوت است؛ بعضی بصری هستند، بعضی سمعی هستند، بعضی فعال هستند و بعضی در حین رفتارهای پویا میتوانند یادگیری را داشته باشند و اینها باعث شده تا از ظرفیت ویدیو بیشترین بهره را ببریم و در همه این اقشار با همه تفاوتهایی که دارند، تاثیرگذار باشیم. مضافاً اینکه اگر کودکان دارای محدودیتهای فیزیکی و جسمی یا ذهنی را هم لحاظ کنیم، آنها هم میتوانند به وسیله ویدیو کتابها و بهره از یکی از ویژگی آنها یعنی حداقل به شنیداری خام یا تصویری خام تا حدی بهره ببرند و در نتیجه این سبک ویدیو کتاب انتخاب خوبی خواهد بود.
این کتابها چه طور برای ترجمه گزینش شدند؟
در رابطه با بحث گزینش کتاب اولین چیزی که برای ناشر مهم بود وموسسه روی آن تمرکز و توجه ویژه داشت بحث سلامت اجتماعی و مشخصاً آموزشها و دانش افزایی هایی است که به حوزه آسیبهای اجتماعی و مشخصاً بحث اعتیاد توجه دارند تا بتوانیم به مهارت پایه کودکان ارتباط پیدا کند. نکته بعدی بحث سبک و فرم مینیمال و ساده برای کتاب بوده که اصطلاحاً حداقل متن را داشته باشد تا برای جامعه بیشتری از مخاطبان کودک و نوجوان جذاب باشند اصطلاحاً کتابهای تصویری و بدون قصه که حجم متن کمی دارند. این مجموعه کتاب هم جزء این دسته است. نکته بعدی بحث تنوع و جذابیتهای گرافیکی کار هست که از رنگها و قالبهای جذابی استفاده کند و البته خیلی سعی شد تا بتواند مخاطب کودک و نوجوان ایرانی را درگیر کند. البته این نکته را هم باید یادآوری کنم که این عناوینی که گردآوری شده به شکل بسته کتاب است. در بازار کتاب قبلاً تعدادی از این موضوعات بود و توسط ناشران مختلفی ترجمه و توزیع شده بود اما گردآوری یک مجموعه کتاب به شکل بستههای ویدیو کتاب توسط انتشارات دال وموسسه شمیم برای نخستین بار است.
انتهای پیام/